Het PZP-proces bestaat meestal uit meerdere gesprekken. Tijdens een PZP-gesprek proberen zorgverlener, patiënt en naaste gezamenlijk te achterhalen wat voor iemand belangrijk is in het leven en hoe zich dat vertaalt naar toekomstige behandelkeuzes. Een PZP-gesprek kan op veel verschillende manieren verlopen, en meestal komen niet alle thema’s in één gesprek aan bod. Een PZP-gesprek is niet pas geslaagd als er behandelkeuzes zijn vastgelegd: alleen al het bespreekbaar maken van het onderwerp kan een mooi gesprek zijn.
                                      
                                                 Subnavigatie
                            
                                                
                    
                            
                                        
                                      
                        
                            
		
			
												
				
								
					
						
				
								
				
				
								
				
					
											
										
						
					
					
				
				
				
				
								
																	
								
				
			 
			
			
										
							
					
					
			
													
					
											
				
				
				
				
								
																	
								
				
			 
			
			
										
							
					
					
			
				Meer informatie en hulpmiddelen								
				
				
								
				
				
								
				
					
											
										
						
									
							
						
					
					
				
				
				
				
								
																	
								
									
										Naar stap 4: Verslaglegging				
			 
			
			
                                                    
                    
                                        
                                        
                                        
                
                
        Algemene aanbevelingen
- Het PZP-gesprek heeft geen vast format. Het uitgangspunt is de patiënt beter als persoon te willen leren kennen: hierdoor verloopt het gesprek bij de ene patiënt heel anders dan bij de andere patiënt.
 - Sluit aan bij waar de patiënt zich bevindt in het ziekte- en PZP-proces.
 - Pas het gesprek aan op de gezondheidssituatie, mate van urgentie, en belastbaarheid van de patiënt.
 - Houd rekening met de culturele achtergrond en overtuigingen van de patiënt en naasten en wees u bewust van de invloed van uw eigen culturele achtergrond op uw overtuigingen.
 - Optionele gespreksthema’s staan in de leidraad.
 
Gesprekshulpmiddelen (algemeen)
- Gesprekskaart proactieve zorgplanning (IKNL/Pallialine)
 - Checklist Tijdig praten over het levenseinde (KNMG)
 - Voorbeeldzinnen gesprek over levenswensen (ACP Toolbox)
 - Voorbeeldzinnen gesprek over behandelwensen en grenzen (ACP Toolbox)
 - Handreiking Tijdig praten over het levenseinde (KNMG)
 - Checklist ACP-gesprek [bijlage 1] (Laego)
 - Gesprekshandleiding poliklinische proactieve zorgplanning gesprekken (Ziekenhuis Gelderse Vallei)
 
Gesprekshulpmiddelen (specifieke groepen)
- Lessen uit gesprekken over leven en de dood. Voorlichting over palliatieve zorg aan mensen met een migratieachtergrond (Pharos)
 - Handreiking Palliatieve zorg aan mensen met een niet-westerse achtergrond (NIVEL)
 - Factsheet Zorg en medische beslissingen rondom het levenseinde bij mensen met een niet-westerse migratie-achtergrond (Palliatieve zorg Noord-Holland en Flevoland)
 - Gesprekskaart Proactieve zorgplanning in de langdurige zorg (SKILZ)
 - Communicatie over het levenseinde bij dementie (DEDICATED)
 - Checklist palliatieve zorg bij mensen met een verstandelijke beperking (Koraal)
 - Toolkit Proactieve palliatieve zorg in de GGZ (Hogeschool InHolland, NIVEL, Amsterdam UMC)
 - Hulpmiddel voor artsen bij de besluitvorming over doorbehandelen na een ernstige beroerte (Amsterdam UMC)